Aandachtspunten

Vaak weet je wel ongeveer wat je wilt. Welk risico je loopt en welke verzekering daarbij past. Maar soms zijn er persoonlijke omstandigheden die extra aandacht vragen. Of waar je nog niet eens zo snel zelf bij stil staat. Weet je bijvoorbeeld hoe veel je sieraden samen waard zijn? En of dat bedrag wel gedekt is?

Informatie uit productwijzers

De meeste verzekeraars hebben zogeheten productwijzers op hun website staan. Deze leggen het doel van de verzekering uit en geven objectieve informatie. De wijzer helpt je bij het beoordelen of je de verzekering nodig hebt. Een productwijzer is iets anders dan de voorwaarden van de verzekering. Lees dus ook altijd de polisvoorwaarden goed. Heb je daar vragen over? Stel die dan aan je verzekeraar of adviseur.

Verzekeringskaarten

Wil je in een oogopslag zien wat de belangrijkste kenmerken van een verzekering zijn? Bekijk dan de Verzekeringskaart! Elke verzekeraar heeft voor veelvoorkomende verzekeringen zulke verzekeringskaarten op zijn site staan. Hierop kun je gemakkelijk zien wat wel en wat niet gedekt is op de polis. Hoe werkt de Verzekeringskaart? Bekijk daarvoor dit filmpje.

Hoogte van de premie

Het kan gebeuren dat je een verzekering vindt die bij je past, maar dat je de premie erg hoog vindt. Soms kun je die premie lager maken door een hoger eigen risico te kiezen. Dit is het bedrag dat je moet betalen als je schade hebt. Veel verzekeraars hebben dat bedrag standaard vastgesteld. Als je dat bedrag hoger maakt, gaat de premie vaak omlaag.

Kwaliteit van de dienstverlening

Ook de kwaliteit van de dienstverlening van een verzekeraar is een aandachtspunt. Je weet immers pas echt wat je aan een verzekeraar hebt, als je deze nodig hebt om je schade te vergoeden. Alle verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars (dat zijn ze bijna allemaal) moeten het belang van de klanten zo goed mogelijk dienen. Dat is vastgelegd in allerlei regelingen en codes, die zij moeten naleven. Ook hebben veel verzekeraars het onafhankelijke Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Dat laat zien dat zij voldoen aan allerlei eisen aan dienstverlening, bereikbaarheid en klantinformatie.