Letselschade

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat blijkt elke dag weer. Verzekeraars krijgen per jaar zo’n 75.000 meldingen van letselschade binnen. Letsel kan bijvoorbeeld ontstaan na een verkeersongeval, een ongeluk op het werk of een medische fout. Als slachtoffer kun je recht hebben op een schadevergoeding, maar dan moet er wel iemand aansprakelijk zijn.

Afhandeling letselschade

Er bestaan meerdere afspraken over de afhandeling van letselschade. Een voorbeeld is de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). In deze code is bepaald hoe slachtoffer, belangenbehartigers en verzekeraar met elkaar om moeten gaan, hoe de communicatie verloopt en hoe lang de schadebehandeling maximaal mag duren. Op www.deletselschaderaad.nl kun je meer informatie vinden over diverse gedragscodes.

Hoe de letselschade wordt afgehandeld hangt ook af van het soort letsel. Zo hebben verzekeraars speciale afspraken gemaakt voor de afhandeling van licht letsel. Dat kan vaak sneller afgehandeld worden dan zwaar letsel. Lees meer over afhandeling van lichte letselschade.

Klacht over de afhandeling?

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de afhandeling van je schade. Dat kun je het beste zo snel mogelijk bespreken met je verzekeraar. Als je dan nog niet tevreden bent, kun je een schriftelijke klacht indienen bij de verzekeraar. Wat de precieze route is van klachtafhandeling geven wordt overzichtelijk weergeven in onze ‘Infographic Routekaart Klachtafhandeling Letselschade‘.

Meer weten?

Meer weten? De Letselschade Raad heeft een handige brochure ‘Grip op uw letselschade’. Ook op de website van de Letselschade Raad kun je veel informatie vinden. Net als op de website van Slachtofferhulp Nederland.