Bellen met 112 via een app

Als je stottert of een andere hoor- of spraakstoornis hebt, kan het lastig zijn om 112 te bellen in noodsituaties. Daarom kun je vanaf nu via de 112NL-app ook chatten met de meldkamer.

Dini Zegelaar uit Nijmegen was betrokken bij de ontwikkeling van de app en vertelde haar verhaal bij Omroep Gelderland. Dini stottert en weet hoe lastig het kan zijn om een noodnummer te bellen. Toen haar hospita het ’s nachts plotseling erg benauwd kreeg, belde ze de huisarts en probeerde uit te leggen wat er was gebeurd. Er kwam niemand. De volgende dag is ze naar die huisarts toegegaan en vroeg: “Waarom kwam u niet?” Hij antwoordde dat hij dacht dat Dini aangeschoten was en een geintje uithaalde. Met de hospita is het gelukkig goed afgelopen.

Chatfunctie
De app is ook geschikt voor mensen die het Nederlands (of Engels) niet beheersen. De chatfunctie vertaalt namelijk 109 verschillende talen direct naar het Nederlands. Als je via de app contact opneemt met de meldkamer, kan deze live meelezen terwijl jij het bericht tikt. Ook kun je diverse persoonlijke kenmerken aangeven als je de app downloadt. Deze worden bij een melding aan de meldkamer meegestuurd, zodat de centralist jou beter en sneller kan helpen. De app is het resultaat van een samenwerking tussen een aantal belangenorganisaties, de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid en kan worden gedownload in de bekende appstores.