Een ongeluk in het buitenland 

Een ongeluk in het buitenland 

Stel, je krijgt een ongeluk, maar je bent niet in Nederland. Wat doe je dan? Het is belangrijk te weten dat je bij een ongeluk in het buitenland mogelijk een lagere schadevergoeding krijgt dan bij een ongeluk in Nederland. Je kunt dit voorkomen door een extra verzekering af te sluiten.

Eenmaal betrokken bij een ongeluk

Wanneer je betrokken bent bij een auto-ongeluk in het buitenland, gelden de wetten van dat land. Dat kan betekenen dat een schadeclaim op een andere manier ingediend moet worden dan in Nederland. Ook de afhandeling kan per land anders zijn.

Voor een snelle afwikkeling van je schadeclaim kun je gebruik maken van het systeem uit de Europese Richtlijn motorrijtuigenverzekering. Hiermee kun je de vertegenwoordiger van de verzekeraar van de buitenlandse partij achterhalen en aanspreken. Dit kun je pas doen als je weer thuis bent. Deze regeling is van toepassing op de Europese Economische Ruimte (EER, de lidstaten van Europese Unie plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) en Zwitserland. Ben je in een ander land? Dan is het mogelijk dat je de claim rechtstreeks bij de buitenlandse verzekeraar moet indienen.

Word jij schuldig bevonden als bestuurder? Dan kan het slachtoffer een schadeclaim indienen via het groenekaartsysteem. In Nederland is het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars verantwoordelijk voor de groene kaart en de afhandeling van schade. Het is altijd verstandig de groene kaart bij je te hebben. In sommige landen is dit zelfs verplicht.

Op de plaats van het ongeval

  • Vul het Europees Schadeformulier in. Bewaar een duplicaat van de documenten met de handtekening van de tegenpartij. Als je dit doet, zorg je ervoor dat alle betrokkenen de informatie die van belang is, uitwisselen.

Als je de formulieren niet bij de hand hebt, noteer dan:

  • Datum en exacte plaats.
  • Naam en contactgegevens van de tegenpartij.
  • Naam en contactgegevens van de WA-verzekeraar van de tegenpartij.
  • Het polisnummer of groenekaartnummer..
  • Het kenteken van het voertuig van de tegenpartij.
  • Land van registratie van het voertuig van de tegenpartij.
  • Merk en type van het voertuig van de tegenpartij.
  • Namen en contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Gegevens van de politieautoriteiten waar het ongeval is gemeld (bijvoorbeeld het adres).
  • De omstandigheden van het ongeval. Als jij en de andere partij het daarover eens zijn, is het aan te bevelen ook beiden de verklaring te ondertekenen.
  • Neem contact op met de plaatselijke politie. In sommige landen verschijnt de politie niet altijd op de plaats van het ongeval. Ze komen wel als een van de partijen letsel heeft of als er meerdere voertuigen betrokken zijn. Bewaar alle informatie die je de politie geeft. Die kun je  nodig hebben om een schadeclaim in te dienen.
  • Maak als het kan foto’s van het ongeval en de beschadigde voertuigen (inclusief kentekens).

Als je weer thuis bent

De meeste verzekeraars hebben een vertegenwoordiger aangewezen in het buitenland. Je kunt je schadeclaim dan indienen in het land waar je woont, in je eigen taal. Je verzekeraar kan je daar mogelijk bij helpen. Je kunt de contactgegevens van de schaderegelaar van de tegenpartij opvragen bij het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars.

Als de buitenlandse verzekeraar geen schaderegelaar heeft aangewezen in het land waar jij woont, dan kun je de schadeclaim naar het Waarborgfonds Motorverkeer sturen. Zij bemiddelen ook als het voertuig van de tegenpartij niet is verzekerd of wanneer de verzekeraar niet kan worden achterhaald. Dit geldt alleen als het ongeval plaatsvond in een EER-land.

Let op!

  • Dien je claim zo snel mogelijk in. Er kan een tijdslimiet zijn voor het indienen van een claim. Dit is afhankelijk van het land.
  • Ook is het mogelijk dat je een ander bedrag ontvangt, dan je in je eigen land zou ontvangen. Dit komt omdat de wetgeving uit het betreffende land geldt.

De proefrit valt onder de verzekering van de verkoper. Koop je een auto van een particulier of een niet-erkend garagebedrijf? Vraag dan even naar de verzekeringsgegevens.

Nee, bij veel verzekeraars en adviseurs is het voldoende om de gegevens van de auto door te geven. De volledige polisgegevens krijg je dan later.

Kijk daarvoor op de groene kaart. Daarop zie je in welke landen de verzekering geldig is. Twijfel je? Neem dan contact op met je verzekeraar of adviseur.

Stel, je hebt in korte tijd meerdere keren schade gereden. Of je bent betrapt met alcohol achter het stuur. Dan accepteren niet alle autoverzekeraars je als je wilt overstappen naar een andere verzekeraar. In dat geval kun je meestal wel terecht bij De Vereende.

Ja, de schade die je met je aanhangwagen of caravan aan een derde veroorzaakt, is ook verzekerd op de WA-verzekering van je auto. Dit geldt alleen zolang de aanhangwagen of caravan aan de auto vastzit.

Schade door (afvallende) lading is ook verzekerd. Maar: schade ontstaan door het laden en/of lossen van de auto is niet verzekerd.

Nee, niet altijd. Sommige verzekeraars houden rekening met je leeftijd en het aantal kilometers dat je rijdt. Op basis daarvan kun je korting krijgen. Let op: ook de regio waar je woont, kan invloed hebben op de hoogte van de basispremie.

Je hebt standaard een eigen risico, maar het bedrag kan per verzekeraar verschillen. Meestal kun je ook kiezen voor een hoger eigen risico tegen een lagere premie. Ben je jonger dan 24 jaar? Dan is het eigen risico vaak hoger. Als je de schade laat repareren bij een aangesloten reparatiebedrijf, dan laten veel verzekeraars overigens het eigen risico geheel of gedeeltelijk vervallen. Voor ruitschade bestaan vaak andere regels, die lees je in de polisvoorwaarden.

Als jouw auto na een aanrijding gerepareerd moet worden, heb je misschien een andere auto nodig. Bijvoorbeeld omdat u naar uw werk moet rijden. Als je deze vervangende auto moet betalen, en je was zelf niet schuldig aan de aanrijding, dan kan je die kosten verhalen op de tegenpartij. Let wel op: een deel van die kosten wordt niet vergoed. Een auto rijden, ook al is het maar even, kost immers altijd geld. Denk aan bandenslijtage en onderhoud. Meestal zal de verzekeraar 25 procent van de huurkosten aftrekken en 75 procent vergoeden. Soms is 25 procent aftrek te hoog, maar dat moet jij wel kunnen aantonen.

Als de accessoires bij de standaarduitrusting horen, zijn ze meeverzekerd (zoals standaardsierstrepen en siervelgen). Andere accessoires kunnen tot een bepaald bedrag meeverzekerd zijn; dit verschilt per verzekeraar. Kostbare apparatuur kun je soms tegen extra premie meeverzekeren.