Schadevrije jaren

Schadevrije jaren

Claim je geen autoschade bij je verzekeraar, dan bouw je schadevrije jaren op. Voor ieder ‘schadevrij jaar’ krijg je korting op de premie van je autoverzekering. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de korting.

We noemen dit systeem het bonus/malussysteem. Onderdeel daarvan is de bonus/malusladder, waarbij iedere trede staat voor meer korting. En omgekeerd werkt dat ook: claim je een schade, dan ga je weer een paar treden naar beneden. Verzekeraars mogen zelf bepalen hoe lang de ladder is en hoeveel korting ze geven.

Regels voor schadevrije jaren

Er is een aantal regels voor schadevrije jaren. Die zijn vastgelegd in de Bedrijfsregeling 11 Roy-data (BR11). Hierin staat bijvoorbeeld hoe verzekeraars klanten moeten informeren over schadevrije jaren en hoe schadevrije jaren worden opgebouwd. Ook staat hierin welke schaden ervoor zorgen dat je een trede op de bonus/malusladder zakt en wie de schadevrije jaren mag inzien.

Nieuwe regels in 2016

De meeste regels bestaan al een tijdje, andere zijn in 2014 aangepast. Zo moeten verzekeraars sinds 2014 de klant minimaal jaarlijks informeren over de zuivere schadevrije jaren. Dat zijn de jaren dat je echt schadevrij hebt gereden – zonder extra kortingen. Zo kun je makkelijker vergelijken als je naar een andere verzekeraar over wil stappen.
Vanaf 1 januari 2016 gebruiken verzekeraars een vaste terugvaltabel. Dat betekent dat je bij een schade bij iedere verzekeraar evenveel treden op de ladder daalt. Gebruik van dezelfde tabel zorgt voor meer duidelijkheid en voorkomt willekeur. Ook blijft het aantal schadevrije jaren betrouwbaar.

Meer weten? Het Verbond van Verzekeraars heeft een Q&A opgesteld over schadevrije jaren. Download de Q&A

Let op!

  • De verzekering moet op jouw naam staan om schadevrije jaren op te bouwen. Schadevrije jaren zijn soms wel over te nemen door je partner, bijvoorbeeld als jullie gaan scheiden. Hier zijn echter geen algemene regels voor.
  • Bij het vaststellen van de premie kijken verzekeraars niet alleen naar schadevrije jaren. Ook je leeftijd en het aantal kilometers dat je rijdt spelen een rol.
  • Zodra je je autoverzekering opzegt, zijn je schadevrije jaren beperkt geldig.

Stel je vraag

Heb je een vraag of opmerking, laat het dan weten. Of kijk even bij de veelgestelde vragen, want misschien is je vraag al beantwoord.

De proefrit valt onder de verzekering van de verkoper. Koop je een auto van een particulier of een niet-erkend garagebedrijf? Vraag dan even naar de verzekeringsgegevens.

Nee, bij veel verzekeraars en adviseurs is het voldoende om de gegevens van de auto door te geven. De volledige polisgegevens krijg je dan later.

Kijk daarvoor op de groene kaart. Daarop zie je in welke landen de verzekering geldig is. Twijfel je? Neem dan contact op met je verzekeraar of adviseur.

Stel, je hebt in korte tijd veel schade gereden. Of je bent betrapt met alcohol achter het stuur. Dan accepteren niet alle autoverzekeraars je. In dat geval kun je meestal wel terecht bij Rialto Verzekeringen.

Ja, de schade die je met je aanhangwagen of caravan aan een derde veroorzaakt, is ook verzekerd op de WA-verzekering van je auto. Dit geldt alleen zolang de aanhangwagen of caravan aan de auto vastzit.

Schade door (afvallende) lading is ook verzekerd. Maar: schade ontstaan door het laden en/of lossen van de auto is niet verzekerd.

Nee, niet altijd. Sommige verzekeraars houden rekening met je leeftijd en het aantal kilometers dat je rijdt. Op basis daarvan kun je korting krijgen. Let op: de regio waar je woont, kan invloed hebben op de hoogte van de basispremie.

Je hebt standaard een eigen risico van 135 euro. Maar meestal kun je ook kiezen voor een hoger eigen risico tegen een lagere premie. Ben je jonger dan 24 jaar? Dan is het eigen risico vaak hoger. Als je de schade laat repareren bij een aangesloten reparatiebedrijf, dan laten veel verzekeraars overigens het eigen risico geheel of gedeeltelijk vervallen. Voor ruitschade bestaan vaak andere regels, die lees je in de polisvoorwaarden.

Als uw auto na een aanrijding gerepareerd moet worden, heeft u mogelijk een andere auto nodig. Bijvoorbeeld omdat u wel gewoon naar uw werk moet rijden. Als u deze vervangende auto moet betalen, en u was zelf niet schuldig aan de aanrijding, dan kunt u die kosten claimen op de tegenpartij. Let wel op: een deel van die kosten wordt niet vergoed. Een auto rijden, ook al is het maar even, kost immers geld. Denk aan bandenslijtage en onderhoud. Meestal zal de verzekeraar 25 procent van de huurkosten aftrekken en maar 75 procent vergoeden. Soms is 25 procent aftrek te hoog, maar dat moet u wel kunnen aantonen.

Als de accessoires bij de standaarduitrusting horen, zijn ze meeverzekerd (zoals standaardsierstrepen en siervelgen). Andere accessoires kunnen tot een bepaald bedrag meeverzekerd zijn; dit verschilt per verzekeraar. Kostbare apparatuur kun je soms tegen extra premie meeverzekeren.